STDIO-FS -------- Souborový systém (FUSE) komunikující přes standardní vstup/výstup (STDIO). Tzn. jeden kanál, který lze posílat buď mezi dvěma procesy lokálně (nemá moc velký smysl) nebo po síti – tunelovaně např. unitř SSH, nebo nešifrovaně přes obyčejné TCP. Skládá se ze dvou částí: - server – zpřístupňuje skutečný souborový systém pomocí STDIO zvláštním protokolem - klient – FUSE souborový systém, který se připojuje k serveru Požadavky --------- - pouze jeden kanál pro všechny operace → multiplexování (lze např. kopírovat dva soubory současně) - efektivní binární protokol - zpřístupnit co nejvíce informací o souborech včetně rozšířených atributů a pravdivého údaje o obsazeném místě na disku - pomocí rozšířených atributů zpřístupnit další nestandardní informace a funkce – např. umožnit výpočet hashe souboru na serveru → po síti (STDIO) se pak přenese pouze otisk, ne celý soubor Příklad použití --------------- Typické použití bude pro sdílení souborového systému směrem z desktopu na vzdálený server. Uživatel na desktopu zadá něco jako: $ socat EXEC:"stdio-fs-server /home/…/sdílený-adresář" EXEC:"ssh example.com stdio-fs-klient /home/…/bod-připojení" Implementatce ------------- - klient i server by měly být ve finální verzi v C++ případně v C - prototyp může být v libovolném jazyce – Java, Perl? - server může mít více implementací – pracuje pouze se standardním vstupem/výstupem a soubory, nemá nic spolenčného s FUSE - neřešíme bezpečnost – případné šifrování si řeší uživatel o úroveň níž (SSH, TLS) podle svých potřeb - vrstvu, která se stará o multiplexování by bylo dobré napsat jako znovupoužitelnou knihovnu Multiplexování -------------- - přes jeden kanál (vstupní a výstupní proud) umožnit přenos libovolného počtu virtuálních kanálů - kusy dat se označí číslem virtuálního kanálu a poskládají se do STDIO proudu - na druhé straně se opět dekódují a rozloží jako samostatné kanály - budeme mít nultý servisní kanál, který slouží k řízení toku a přenosu dalších metadat, tento kanál je prioritní - ostatní kanály se vytváří na přání – podobně jako se vytvářejí TCP spojení - klientem (iniciátorem kanálu) i serverem u virtuálních kanálů můžou být obě strany - je potřeba řešit zahlcení - když se z jednoho virtuálního kanálu nebude číst vůbec nebo pomalu, musí být možné číst ostatní kanály, aniž by bylo potřeba čekat na odbavení paketů pomalejšího kanálu - částěčně lze řešit mezipamětí - pokud dojde k jejímu zaplnění na straně příjemce, je potřeba odesílateli sdělit, že má přestat na tomto kanále posílat data a posílat zatím data jiných kanálů - pokud odesílatel neposlechne, dojde k zablokování a je potřeba počkat, až budou pakety tohoto pomalejšího kanálu odbaveny na straně příjemce (do té doby bude zablokována i komunikace na všech ostatních kanálech) - v krajním případě může nespokojený příjemce reagovat na neposlušného odesílatele odpojením – před tím pošle servisním kanálem informaci, proč ukončuje spojení - kanál je možné odblokovat: - po uplynutí určitého času (stanovený v požadavku na blokaci) - po odvolání blokace příjemcem (řekne, že už má místo na další data) - pokud v ostatních kanálech nejsou žádná data k odeslání - potenciálně nebezpečné – může opět dojít k zahlcení tohoto kanálu a v té době už se objeví data v jiných kanálech a nepůjde je odeslat - musí být povoleno příjemcem - mohlo by jít řídit rychlost jednotlivých kanálů - plynulá komunikace, bez blokování - příjemce řekne, jakou rychlostí je schopný odbavovat data na daném kanále - průběžně lze rychlost měnit